Boendeinformation

Under frågor och svar finner du som hyresgäst i Åre information om ditt boende.

Viktig information till hyresgäster i Åre och Duved inom tagehus bestånd

Hyresbetalning
Hyran ska betalas i förskott, senast sista vardagen inför varje kalendermånads utgång. Hyresavierna skickas ut kvartalsvis, cirka två veckor innan första månadens hyra ska vara betald.
Det är mycket viktigt att hyran betalas i tid. Utebliven eller upprepade sena betalningar kan medföra att du förlorar hyresrätten. Har du frågor om din hyresavi, vänd dig till Cemi hyresadministration.

Felanmälan
De vanligaste felen som du ska klara av att åtgärda själv:
Avlopp: Vattnet rinner långsamt i avloppet men det är inte helt stopp. Du ska klara av städa avloppet
El: Automatsäkring eller propp i lägenhetens proppskåp har löst ut. Du ska klara av att byta propp eller återställa säkring

Om felet kan innebära risk för personskada eller skada på fastigheten betraktas det som akut. Då ska du genast vända dig till Cemi så att felet kan åtgärdas direkt.
Exempel på akuta fel som man genast ska anmäla till Cemi dygnet runt:

Avlopp: Stopp i avlopp med stigande vatten. Vattnet rinner inte ner i avlopp och risk finns för vattenskada eller personskada.
El: Helt strömlös lägenhet / trapphus eller skada på elledning. Risk finns för personskada.
Glas: Krossad glasruta. Risk för personskada, frysskada på fastighet eller inbrott.
Skadegörelse: Skada på fast egendom som innebär risk för personskada eller inbrott.
Vatten: Vatten strömmar från t ex ledning.
Vitvaror: Kyl, frys eller spis är helt ur funktion.
Tvättstuga: Strömlös tvättstuga eller större fel som gör att tvättstugeutrustningen inte går att använda.

Exempel på icke akuta fel:
Vid icke akuta fel ska du göra en vanlig felanmälan till Cemi. Tänk på att du kan få stå för kostnaden om fastighetsjouren åker ut på ett jobb som inte är akut.
Glas: Spricka i glasruta.
Skadegörelse: Klotter eller annan skada där det inte finns risk för inbrott, stöld eller personskada.
Vatten: Droppande kran.
Vitvaror: Trasig lampa i kyl eller frys. Spisplatta eller ugn fungerar ej.
Tvättstuga: Inlåst tvätt åtgärdas ej förutom då efterföljande dygn är helgdag

Kontaktvägar för boende

Felanmälan fastighetsskötsel Cemi
Kundtjänst helgfria vardagar
07:00 - 16:00
Telefon: 0647-482265

Felanmälan

Fastighetsjour Cemi
16:00 - 07:00, helger och röda dagar
Telefon: 0647-482265
Akuta tekniska åtgärder kväll och helg. Kontaktas endast vid akuta fel (fara för person eller byggnad). Felanmälan av ärenden som inte är akuta kan komma att faktureras anmälaren.

Störningsjour Defensia
Öppet dygnet runt
Telefon: 0647-51000
Lägenhetsbråk, högljudda fester eller något annat som stör övriga hyresgäster.

Rapportera felparkerat fordon Aimo Park
Öppet dygnet runt
Telefon: 0771-969006
Se hänvisningsskyltar på parkeringen.

Hyresadministration och Parkering
Frågor om hyresavisering och hyresavtal samt parkering i våra områden
Vardagar 09:30-10:30
Telefon: 08-444 60 20
E-post: hyresadmin@cemi.se

Ansök om lägenhet i Åre/Duved

Alla tagehus lediga lägenheter läggs upp på boplats Sverige och för att kunna söka en lägenhet behöver du skapa din egen bostadsprofil. Det är du själv som administrerar din profil och du kan enkelt ändra sökningen eller utöka den.

Om du inte har registrerat dig på Boplats Sverige gör du så här:

• Gå in på boplatssverige.se och klicka på Registrera dig/Logga in mitt på startsidan. Här kan du välja om du vill logga in med Mobilt Bank-ID eller Freja eID.

• Du registrerar dig genom att ange din e-postadress och ett lösenord, följ sedan stegen i
registreringen. Fyll i vilken ort du söker bostad (Åre/Duved), önskad lägenhetsstorlek, etc. All information finns på sidan. När du är klar har du din Bostadsprofil registrerad. Du kan komplettera denna löpande om dina förutsättningar förändras

• Dela sedan din Bostadsprofil med oss, Tagehus (se steg 6 i inloggningsinstruktionen på sidan). Nu finns du i vår kö. När en lägenhet blir ledig som stämmer med dina kriterier kommer du få en notifikation via mejl från boplats Sverige. Om du är intresserad anmäler du ditt intresse på webbplatsen.Har du problem att ladda upp dokument i din profil vänligen kontakta boplats Sveriges kundtjänst.

Frågor och svar

Hur gör jag om jag tappat bort min hyresavi?

Mejla till hyresadmin@cemi.se och meddela att du behöver dubblett-avi, ange namn, åttasiffrigt lägenhetsnummer och adress.
Du kan även använda en gammal avi och betala in på den.

Hur ansöker jag om lägenhet i Åre/Duved?

Läs mer hur du ansöker om lägenheter här.

Kan jag anvälda OCR-numret från en gammal hyresavi att betala?

Nej, du måste ange den aktuella avins OCR-nummer

Hur lång uppsägningstid har jag?

Tre kalendermånader. Uppsägningen ska ske skriftligt per mejl, hyresadmin@cemi.se.

Vad hittar jag mitt lägenhetsnummer/ Objektsnummer?

Objektsnumret finns på Ditt hyresavtal samt på hyresavin under hyresobjektsnr. Åtta siffror, exempelvis: 5240-1101. Det är detta nummer som Du ska uppge vid felanmälan eller vid kontakt gällande hyresadministrativa frågor. De sista fyra siffrorna är lägenhetsnumret..

Hur beräknas min kötid?

Din kötid beräknas i dagar baserat på hur lång tid det har gått sedan du ställde dig i kön.

Hur gör jag om jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand?

Kontakta Cemi hyresadministration för att få en ansökningsblankett för andrahandsuthyrning. Vi godkänner andrahandsuthyrningar om en period på 1år om du har beaktansvärda skäl t.ex. studier, tillfälligt arbete på annan ort eller prov bo som sambo.

Hur ansöker jag om bostadsanpassning?

Vänd Dig till din kommuns socialförvaltning. När Du sedan fått Din ansökan godkänd av kommunen skickar Du denna handling till Cemi Hyresadministration för godkännande av oss.

Hur gör jag för att få parkering eller garageplats?

Kontakta Cemis hyresadministration på Hyresadmin@cemi.se och uppge Ditt namn, adress, kontaktuppgifter samt på vilket område du önskar en parkering. När du gjort detta kommer du bli placerad i kö och bli kontaktad när du står först i kön för en plats.

Vad är skillnaden på elnätsavtal och elavtal?

Elnätsavtalet har du med de företag som äger elnätet. I det andra elhandelsavtalet väljer du själv vilka du vill köpa din el av.
Om du är nyinflyttad och lägenheten är strömlös så kan någon utav dessa avtal saknas.

Varför är det strömlöst i lägenheten?

Om strömmen gått i hela lägenheten eller delar av den så är det ofta jordfelsbrytaren respektive en säkring som slagit ifrån på grund av överbelastning. Kontrollera om någon av säkringarna har gått i elcentralen. Kontakta Cemis kundtjänst om du inte kan åtgärda felet.

Ena säkringen går hela tiden, vad är fel?

Om en säkring går vid flera tillfällen så kan det bero på att den är överbelastad.
Antingen så belastar för många hushållsmaskiner samma säkring eller kan det vara något fel på någon utan dom. Kontakta Cemis kundtjänst om du vill få hjälp att felsöker detta.

Vilka elarbeten får jag göra på egen hand?

Enklare byten av till exempel glödlampor, säkringar och tryckknappar får du som privatperson utföra själv. Vill du få hjälp med detta eller mer avancerade arbeten så kan du kontakta Cemis kundtjänst så hjälper vi dig mer arbetet eller att få kontakt med en elektriker.

Hur kallt/varmt bör det vara i min lägenhet?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren – med vissa undantag.

Hela elementen är inte varma, vad är fel?

Ett fungerande element är oftast bara varmt upptill. Om så är fallet så fungerar det som det ska.
Om ni upplever att det bara är varmt nedtill eller inte alls så kan det behövas luftas.
Kontakta Cemis kundtjänst så hjälper vi er med det.

När sätter ni på värmen i min lägenhet?

I regel så sätts värmen på automatiskt när utomhustempraturen sjunker under en viss grad.
På hösten så kan det ta ett tag innan värmen kommer igång och hinner värma upp den kalla fastigheten. Har ni minder än 20 grader i er lägenhet under en längre tid så kan ni kontakta Cemis kundtjänst.

Det är kallt i min lägenhet, vad kan jag göra?

Att luften cirkulerar i din lägenhet ska ses som positivt.
Fastigheter med självdrag är byggda för att kall luft ska komma in genom ventiler och varm luft ska åka ut genom ventiler i badrum och kök.
Om du upplever att den luften inte värms upp finns det flera saken du kan försöka göra för att påverka inomhusklimatet själv.
1. Kontrollera möbleringen
Möbler skall stå en bit ifrån elementen för att luften ska kunna cirkulera fritt. Undvik också gardiner som hänger för elementen.
2. Rengör ventiler
Med rena ventiler så cirkulerar luften som den var ämnad att göra från början.
Smutsiga till- och frånluftsventiler påverkar inomhusklimatet negativt.
3. Kontrollera om det drar från fönster och dörrar
Drar det från fönster och dörrar så bör dessa tätas om.
Om ni behöver hjälp med detta så kan ni kontakta Cemis Kundtjänst.

Hur kan jag förebyggande undvika en lägenhetsbrand?

För att undvika bränder så måste man arbeta förebyggande. Här är några tips på hur du undviken en brand i hemmet.
– Ha fungerande brandvarnare.
– Ha en handbrandsläckare i bostaden.
– Ta bort brännbart material som ligger i spisens omedelbara närhet.
– Dra ur stickkontakten till kaffebryggaren, brödrosten och andra elektriska apparater i köket när du inte använder dem. Installera gärna en timer.
– Byt ut trasiga vägguttag/kontakter och skruva åt lösa.
– Torka inte handdukar eller annat brännbart material på elelement.
– Släck levande ljus när du lämnar rummet.
– Om säkringarna ofta går sönder – kontakta en elektriker för felsökning.
– Dra ur el- och antennsladd till tv:n vid åskväder.
– Har du en äldre tv som det går att placera föremål på? Ta bort duk, stearinljus eller annat på tv:n som kan orsaka brand.
– Rengör köksfläkten med jämna mellanrum.
– Kom ihåg att dammsuga bakom kylskåp och/eller frysbox.
– Håll ljusstakar fria från gardiner och annat tyg och se till att de har icke-brännbara dekorationer.

Vad ska jag göra om det börjar brinna?

Rädda först dem som är i livsfara – men utsätt dig inte för risker. Ta dig ut så snabbt du kan. Kom ihåg att den giftiga röken alltid stiger uppåt. Ta dig ner under röken – nere vid golvet är det lättare att se och andas. Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus. Om du kommer till en stängd dörr – öppna den inte utan att först ta reda på om det brinner på andra sidan. Känner du på dörren upptill och den är varm brinner det förmodligen på andra sidan. Stäng alla dörrar bakom dig. Stängda dörrar hindrar branden från att sprida sig snabbt och gör att räddningstjänsten vinner tid. Gå till återsamlingsplatsen.
Varna alla dem som hotas av branden så att de också kan sätta sig i säkerhet.
Larma räddningstjänsten genom att ringa 112. Möt upp räddningstjänsten när de kommer.
Släck branden om du bedömer att du klarar det. Använd en brandsläckare och rikta mot glöden – inte på lågorna.
Ovanstående ordning är en rekommendation. Det är den aktuella situationen som avgör i vilken ordning du verkligen ska agera.

Måste jag ha en hemförsäkring?

Ja, du måste ha en egen hemförsäkring.

Vattnet stiger ur golvbrunnen, vad ska jag göra?

Det första man bör ta reda på är om stoppet sitter i en avloppsledning som bara betjänar din lägenhet eller om det sitter i huvudstammen.
Om vattnet stiger ur golvbrunnen när ni själv spolar något handfat eller toaletten så är det stopp i din avloppsledning. Försök att få bort stoppet med en vaskrensare eller kontakta Cemis kundtjänst så hjälper vi er.
Stiger vattnet utan att ni använder vatten själv så är det stopp i den stående stammen.
Kontakta Cemis kundtjänst direkt så hjälper vi dig. Utanför kontorstiden får du ringa jouren direkt. Efter kontakt med oss så bör ni informera grannarna ovanför att inte använda vatten till stoppet är åtgärdat.

Vad gör jag när det är stopp i handfatet eller diskhon?

Det första ni bör göra är att rensa vattenlåset som sitter under handfatet/diskhon.
Hjälper inte det kan ni pröva att få bort stoppet med en vaskrensare eller kontakta Cemis kundtjänst för ytterligare hjälp.
Använd inte kaustiksoda eller annan form av ”propplösare” i avloppet. Detta kan kristalliseras och bli hårt som cement.

Har ett stopp i min toalett, vad kan jag göra?

För att får bort stoppet så kan du pröva använda en vaskrensare eller tömma en hink vatten i toaletten. Använd inte kaustiksoda eller annan form av ”propplösare” i avloppet. Detta kan kristalliseras och bli hårt som cement.

Hur beräknas min kötid?

Din kötid beräknas i dagar baserat på hur lång tid det har gått sedan du ställde dig i kön. Är du redan boende i Tagehus eller om du accepterar en lägenhet som du blir erbjuden räknas din kötid från och med din inflyttningsdag i beståndet.

Jag upplever att jag har dålig luft i min lägenhet, vad kan jag göra?

Om luften upplevs som fuktig eller dammig så kan det bero på att du inte får in någon frisk luft. För att säkerställa att lägenhetens till- och frånluft fungerar så ska ni se till att alla ventiler är rengjorda och öppna. Rengör även köksfläktens filer med jämna mellanrum.

Det susar jag låter från ventilerna, vad är fel?

Att det låter från ventilerna kan det bero på flera anledningar.
Börja med att rengöra ventilerna och se till att de är ordentligt öppna.
Om det fortsätter att låta så kan vi hjälpa er med att se över ventilationen.
Kontakta Cemis kundtjänst så hjälper vi er.